• کدخبر: 3556
  • تاریخ انتشار خبر: ۱:۳۲ ب.ظ - چهارشنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
  • چاپ خبــر

ایران تا ۵ سال آینده رتبه نخست ترانزیت منطقه را کسب می کند

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به موقعیت لجستیکی و ترانزیتی ایران در منطقه و جهان، استفاده از امتیازات حمل و نقل چند وجهی و مزیت های اقتصادی، کشورمان تا پنج سال آینده مقام اول ترانزیت در منطقه را کسب می کند.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری اطلاع‌رسانی شهرستان دهاقان “دهاقان‌نا” به نقل از ایرنا، علی محمد نوریان روز سه شنبه در سومین نشست شورای سیاست گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی افزود: دسترسی به آبهای آزاد، موقعیت ویژه خلیج فارس و دریای خزر، موقعیت ویژه لجستیکی برای کشورهای همسایه و منطقه و مزیت اقتصادی ایران برای کشورهای اروپایی و کشورهای شرق آسیا؛ ایران را به یک منطقه ویژه برای ترانزیت و حمل کالا تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به مزیت های ایران در حوزه حمل و نقل، توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند زنجیره مزیت های اقتصادی کشورمان به عنوان مسیر اصلی حل و نقل در منطقه را تکمیل کند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون حمل و نقل چند وجهی ۱۹۸۰، تصریح کرد: برگزاری همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی می تواند نقش تعیین کننده ای در تدوین لایحه حمل و نقل چند وجهی کشور داشته باشد و شرایط را برای شکل گیری و اجرایی شدن آئین نامه های مرتبط انکتاد فراهم آورد.

وی بر اهمیت برقراری ارتباط میان قطب های حمل و نقل چند وجهی در کشور همانند مناطق آپرین، امیرآباد، رازی، بافق، زاهدان و سرخس، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) و بنادر کشور از جمله بندر عباس تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت باز نشدن کانتینر در مسیر جا به جایی بار، نیاز به توسعه حمل و نقل چند وجهی بیش از پیش مشهود است، که این مهم با ایجاد یک کانون متمرکز و متولی حمل و نقل چند وجهی در کشور تحقق خواهد یافت.

رئیس شورای سیاست گذاری دومین همایش توسعه حمل و نقل چند وجهی در بخشی دیگر از سخنانش در تشریح مأموریت و مسؤلیت این همایش اظهار داشت: در این همایش به موضوعاتی چون چگونگی طراحی نظام حمل و نقل چند وجهی، ضرورت طراحی لایحه حمل و نقل چند وجهی، برقراری ارتباط با وضعیت قبل از ارائه لایحه، ارتباط این لایحه با قوانین حوزه های مرتبط و معاهدات و قوانین بین المللی و دستاوردهای نظام حمل و نقل چند وجهی برای دیگر حوزه های اقتصادی کشور پرداخته می شود.

وی گفت: این همایش نقش تاثیرگذاری بر ایجاد فضای لازم برای آشنایی و ورود شرکت های حمل و نقلی برای مسئولیت پذیری در قالب فورواردرها، کریدورهای حمل و نقل ترکیبی و همچنین تعریف و اعطای مجوز شرکت حمل و نقل ترکیبی به شرکت های موجود و یا ایجاد شرکت های جدید در کشور دارد.

نوریان از تعیین حمایت های لازم و ارائه تسهیلات به منظور ترغیب سرمایه گذاران برای ورود به این حوزه و تقویت، گسترش و حمایت از سازمان های مردم نهاد و تشکل های صنفی به عنوان دیگر برنامه های این همایش نام برد و اظهار داشت: با توجه به جهانی شدن حمل و نقل چند وجهی در سال های اخیر، اقدامات انجام گرفته در کشور شروع مناسبی برای توسعه این بخش است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه، باید برای عضویت و پیوستن به تمامی کنوانسیون ها و معاهدات جهانی و منطقه ای در تمامی زیر بخش های چهار گانه حمل و نقل اقدام شود، گفت: در مرحله بعد برای تصویب این عضویت ها در مجلس شورای اسلامی اقدام خواهد شد تا فرصت فراهم کردن مستندات قانونی لازم فراهم شود.

دومین همایش توسعه حل و نقل چند وجهی ۲۶ تا ۲۸ بهمن ماه آینده توسط گروه سرمایه گذاری توسعه ترابر ایرانیان با حمایت معاونت اجرایی ریاست جمهوری، وزارت مسکن و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان محیط زیست در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود.

درج دیدگاه

جدیدترین خبرها